Elevsamtalen:
- Form og innhold må tilpasses slik at det blir en utviklingssamtale.
Karaktersettingen:
- skal være uavhengig av rent faglige prestasjoner.
- skal ta hensyn til eleven sine forutsetninger.
- enkelthendelser skal ikke være avgjørende, unntaket er dersom de er særlig klanderverdig eller grove. (§ 3-4)
Orden går på:
- Arbeidsinnsats (glemming, innlevering)
- Brudd på ordensregler og IKT-reglement (som ikke er rettet mot personer)
- Ugyldig fravær
Oppførsel:
- Brudd på ordensregler/ IKT-reglement (som er rettet mot personer)
- Hvordan eleven ter seg når skolen har tilsynsansvaret.
- Særlig vektlegges hvordan eleven ter seg mot medelever, lærere og andre tilsatte.
- Det kan tas hensyn til hvordan elevene ter seg mot hverandre på skolevegen
- Juks eller forsøk på juks på prøver og tentamener
Eleven og foreldra/ foresatte skal varsles skriftlig dersom endelig karakter eller terminkarakter i orden og eller oppførsel står i fare for å bli ”Nokså god” eller ”Lite god”. Et slikt varsel skal gis så tidlig at eleven har mulighet til å forbedre seg.
Eksempler på orden og oppførsel
Orden - Noen eksempler fra Utdanningsdirektoratet på regler for orden:
Elevene skal ha god orden. Det er god orden å:
- møte presis på skolen og til undervisningen
- ha skolesakene i orden
- ha med nødvendige læremidler og utstyr
- gjøre arbeid man blir pålagt så godt man kan og til rett tid
Oppførsel - Noen eksempler på regler for oppførsel:
Elevene skal ha god oppførsel. Det er god oppførsel å:
- være hyggelige og høflige mot hverandre
- være rolig i timene
- ikke banne eller bruke annet grovt språk
- ikke mobbe eller på andre måter krenke andre fysisk, verbalt eller digitalt
- ikke være voldelig eller komme med trusler
- vise respekt for skolens og andres eiendeler
- ikke røyke, snuse eller være påvirket av rusmidler
- ikke ha med farlige gjenstander eller våpen på skolens område
- ikke fuske eller forsøke å fuske på prøver eller innleveringer
- være på skolen og delta i undervisningen hele skoledagen